De ontdekkinsdag - Reisverslag uit Taiyuan, China van Bianca Taalman - WaarBenJij.nu De ontdekkinsdag - Reisverslag uit Taiyuan, China van Bianca Taalman - WaarBenJij.nu

De ontdekkinsdag

Door: Yang en Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

23 April 2019 | China, Taiyuan

Vandaag was een van de belangrijkste dagen van mijn leven. Want eerst moesten we heel vroeg uit ons bed. Want om half 8 werden we opgehaald door onze gids, dus hebben we wat snel gegeten.
Maar er was geen koffie voor mama.
Daarna gingen we naar de kamer om onze koffers te pakken en gingen we naar de lobby om uit te checken.
Toen kwam het busje en daar kwam onze gids. En moesten ongeveer 10 minuten gaan rijden. En toen waren we in het ziekenhuis.
Daar moesten we even wachten en toen mochten we met de meneer praten en we hebben een medisch dossier gehad en dat is heel belangrijk.
Er werden foto’s gemaakt en we gingen naar het kindertehuis. Dat was heel belangrijk voor mij want daar lag ik als kindje en we zagen hele lieve kindjes.
Ik mocht van de gids lolly’s uitdelen en die kwamen allemaal naar mij toe gerent. En als ik een snoepje had gegeven toen zeiden ze xie xie.
Daarna mochten we nog wat spelen en we waren nog met de directeur en gingen we naar het pleeghuis.
Daar kwamen we in de kamer en de woonkamer. Toen mocht ik wat spelen in de speeltuin.
Toen gingen we naar een kamer en toen wist ik het, dit is mijn docent.
En toen we naar beneden gingen zag ik Twan me allerbeste vriendje op de foto en toen moesten we afscheid nemen dus de directeur die liep mee en toen gingen we weg.
Daarna gingen we naar mijn vindplek en dat was heel bijzonder.
Mama had een zakje bij.
En toen hadden we geboorte grond gepakt en gingen we weer naar het hotel Shanxi grand hotel. (geschreven door yang)

Vandaag was een vreemde dag.
Dit is Yang z’n ontdekkingsdag, zoals hij het zelf noemt.
In alle vroegte moesten we ons bed uit. We hadden maar weinig tijd om te ontbijten, nu was dat in dit geval niet zo moeilijk, want het was geen hoogstaand ontbijt. Er was zelfs geen koffie.
Dan maar zien hoe we deze dag door gaan komen.
De chauffeur en Grace waren ook mooi op tijd, en zo togen we op weg naar het ziekenhuis.
Maar het was spits, dus alles stond vast, en stukje bij beetje kwamen we dichterbij.
Het laatste stukje hebben we maar te voet gedaan.
We kwamen bij een heel oud gebouw. Op dat moment was het nog vrij rustig.
Nadat we gevraagd hadden waar we precies moesten zijn, kwamen we op de tweede etage.
Ook al stond de afspraak om 8.00 uur gepland, hier in China nemen ze het volgens mij niet zo nauw met de tijd.
De arts was in bespreking kregen we te horen, dus we moesten nog maar even wachten.
Iets na half 9 (intussen stonden er al heel wat mensen/patiënten) bij de deur te wachten, maar die moesten allemaal opzij, want er kwam een heel peloton artsen/verpleegkundigen naar buiten.
Onvoorstelbaar dat die met zoveel mensen in dat kantoor konden. Volgens mij hebben ze bij elkaar op schoot gezeten.
Maar toen het kantoor zover leeg was, kwam er een arts naar ons toe en wat ik later begreep van Grace vroeg ze of we permissie hadden.
Binnen 5 minuten stond er weer een heel bataljon aan artsen en verpleegkundigen binnen.
Zelfs de directeur kwam met zijn grote camera.
Het leek wel of we hele beroemde mensen waren.
Iedereen moest met ons op de foto, van de arts die Yang geopereerd heeft tot aan de verpleegkundige aan het bed.
Daarna mochten we mee naar een ander vertrek, daar staan alle dossiers, en kregen wij de kopie van het officiële medisch dossier van Yang.
Ondertussen werden er allerlei vragen gesteld aan mij over mijn leeftijd, beroep, met hoeveel gezinnen we destijds waren toen we Yang kwamen halen enz.
Toen we het medisch dossier officieel overhandigd hadden gekregen, gingen we met z’n allen naar buiten waar nog een flink aantal foto’s gemaakt werden. Degene die achter ons door liepen moesten aan de kant van de directeur.
De arts en de directeur hebben ons helemaal naar de auto begeleidt.
Het was een ware happening. Je weet werkelijk niet wat je overkomt.’
Daarna zijn we doorgereden naar het tehuis.
Ook daar werden we hartelijk welkom geheten door de directeur.
We mochten hem volgen naar de eerste afdeling.
Mijn hart smolt toen ik al die kleine kindjes daar zag. Wat een moppies.
Yang mocht in het klasje erbij gaan zitten, en ze begonnen voor hem een liedje te zingen.
Yang wist zich even geen raad, en voelde zich wat ongemakkelijk.
Daarna gingen we door naar een ander dagverblijf.
Daar waren nog meer kindjes, maar de kindjes uit het eerste dagverblijf kwamen ook weer mee.
De gids had een zak met lolly’s en die mocht Yang uitdelen.
Hij heeft nog even gezellig met de kindjes gespeeld.
Ondertussen waren er wat verzorgsters binnen gekomen, en ook de docent van Yang was er.
Hij gaf haar een fotoboekje van zichzelf, en dit hebben ze samen bekeken.
Yang stond gezellig op z’n Hollands uit te leggen wat er op de foto’s stond, en je zag de docent er een beetje hulpeloos bij staan.
Dus ik ben maar snel in het Engels aan de slag gegaan, en dat snapte ze.
De afdeling waar Yang geslapen heeft, is er niet meer, dit is omgebouwd tot dagverblijf, dus dat was wel jammer.
Daarna gingen we naar een ander gebouw, dit is het fosterhome. Hier verblijven 2 pleegouders met 4 kinderen die afgestaan worden voor adoptie.
Het zag er allemaal erg netjes uit.
Intussen waren de kleine kindjes buiten gaan spelen, dus heeft Yang ook nog even buiten gespeeld.
We hadden nog wat kadootjes voor de kinderen, die zou de directeur uit delen als ze uit school kwamen.
Ook kwam er nog een van de vaste verzorgsters van Yang.
Zij had nog een foto van Yang op haar telefoon staan.
Dus daar nog gauw een foto van gemaakt.
En toen was het echt tijd om afscheid te nemen.
Ook nu liep de directeur weer helemaal mee naar de auto.
Omdat het nog te vroeg was om te lunchen, zijn we naar de vindplek van Yang gereden.
Yang heeft duidelijk aangegeven dat hij dit stukje voor papa, mama, Sam en hem zelf wil bewaren.
Dit respecteren wij natuurlijk. Als Yang er zelf aan toe is om dit te delen met anderen, zal hij dat doen.
Daarna zijn we met Grace en de chauffeur lekker Chinees gaan eten. We werden in een aparte ruimte gezet, en er was een tafel met een draaischijf.
Wij gingen op het advies van Grace af, en hebben dan ook heerlijk gegeten.
Toen was het tijd om Yangquan te gaan verlaten.
We moesten nog 2 uurtjes rijden om in het hotel te komen.
En wat een herkenning is dit, want het is het hotel waar wij 6,5 jaar geleden ook zaten toen we Yang kregen.
Herinneringen borrelen gelijk weer op.
Omdat dit zo’n enerverende dag was, besloten we om lekker op de kamer te blijven.
Intussen heeft Yang nog even met zijn vriendje Twan geskypet, want die hadden wij gezien op een foto in het tehuis.
En daarna nog even met papa en Sam.
Yang heeft zoveel indrukken opgedaan, dat we het maar even rustig aan doen.
Hij ligt intussen in dromenland.

  • 23 April 2019 - 13:09

    Marie Louise:

    Lieve yang en mamma Bianca
    Wat heb je een mooi verhaal geschreven yang over het ziekenhuis dat dat heel belangrijk voor je is
    En over de geboorte grond die mamma heeft meegenomen
    Ik moest er een beetje van huilen
    Ik hield al van je maar ga steeds meer van je houden yang wat ben je toch een lieve lieverd enwat heb je het getroffen met mamma Bianca en en je pappa en zou
    Geniet nog yang en blijf vooral mooie verhalen schrijven liefs Marie Louise

  • 23 April 2019 - 13:17

    Laura:

    Wauw.. wat is dit weer een prachtig verhaal. En wat heb je het mooi opgeschreven yang! Ik kreeg kippenvel en tranen in mijn ogen bij het lezen. Wat een bijzondere ervaring dit zal je nooit vergeten! Ik kan niet wachten om je verhalen op de drumband te horen. Heel veel plezier nog en een dikke knuffel ook voor je moeder!

  • 23 April 2019 - 13:15

    Twan :

    Hoi Yang, ik vond het heel leuk dat ik op de foto stond met die pet op en dat je die naar mij hebt gestuurd. Ik vond het ook leuk dat je hebt geskypt zodat we elkaar weer konden zien. Ik wist niet dat er een foto van mij was daar. Veel plezier nog in China. Dikke knuffel van Twan

  • 23 April 2019 - 13:24

    Inge :

    Ik had echt kippenvel bij die foto van Yang met de grote foto van Twan op de achtergrond. Heel bijzonder en nogmaals bedankt voor het sturen! Leuk dat we even via Skype konden horen van jullie avonduur vandaag. Ik snap wel dat Yang dit één van de belangrijkste dagen uit zn leven noemt. Nu even rustigere dagen en alle belevenissen verwerken. We kijken weer uit naar jullie volgende verslag.

  • 23 April 2019 - 13:22

    Wil Thijssens :

    Wat een enerverende dag hebben jullie achter de rug. Mooi om zo met jullie mee te reizen. Heel veel plezier nog.

  • 23 April 2019 - 13:38

    Danielle Bakx:

    Wat een mooi en heel indrukwekkend verhaal lieve Yang en Bianca!
    Ik heb het met kippenvel gelezen. Wat moet er ongeloofelijk veel door jullie heengaan tijdens deze reis. Wat fijn dat jullie terug kunnen gaan. Al deze puzzelstukjes die jullie nu tegenkomen maken dan misschien de puzzel niet helemaal af... Maar toch wel een heel eind. Geniet samen van jullie bijzondere en onvergetelijke reis. Liefs, Danielle

  • 23 April 2019 - 14:06

    Majella:

    Wat een belangrijke dag voor Yang, en voor jou als moeder natuurlijk ook. Wat bijzonder allemaal en mooi dat het mogelijk is en dat wij een beetje mee kunnen genieten met verslagen en foto's. Geniet er nog van. Benieuwd wat jullie morgen gaan doen... hihihi

  • 23 April 2019 - 14:21

    Ingrid:

    Precies wat je schrijft: een enerverende dag.
    Wat super dat jullie zo fijn ontvangen zijn overal.
    Dat zijn voor Yang ook mooie en belangrijke herinneringen straks.
    Gelukkig dat er Skype bestaat hè. Zo is ver weg toch ineens dichtbij.
    Leuk dat we ook door de foto's mee kunnen genieten van jullie mooie dagen.
    Op naar morgen en weer een fijne dag in Yang zijn China.
    Groetjes Ton & Ingrid

  • 23 April 2019 - 16:09

    Marie Louise:

    Hoi
    Hier ben ik weer sorry voor de drie doorgestuurde zelfde verhalen ik had geen geduld hihi
    Nogmaals jullie verhalen nog eens doorgelezen
    Wat een indrukken en wat prachtig om te lezen
    Ook bijzonder dat yang zijn verhaal over zijn vindplek voor zichzelf zelf wil houden hoe mooi is dat
    Dat hij straks zelf kan beslissen om het met iedereen te delen
    Mooi hoe jij hier mee om gaat Bianca

    Wat een reis jeetje zooo byzonder
    Geniet er maar goed van maar zo te lezen doen jullie dat ook

    Lieve groetjes Marie louise

  • 23 April 2019 - 16:28

    Sandra:

    Wauw Yang, wat een mooie en speciale dag was het voor jou en natuurlijk ook voor mama! Wat een indrukken en gedachten moeten er door je hoofd gegaan zijn. Heel bijzonder. Geniet van jullie mooie reis en met het maken van mooie herinneringen aan jou land.
    Lieve groetjes Sandra, Gerbrand en Yu-Tzu

  • 23 April 2019 - 17:27

    Danielle En René :

    Hallo lieve yang en Bianca

    Wat mooi wat yang heeft geschreven hoe hij dit ervaart en zo bijzonder
    Moest wel een traantje pinken bij het lezen van jullie verhaal
    Geniet nog van alles wat nog komen gaat lieverds
    Groetjes van ons

  • 24 April 2019 - 02:56

    Rene Karen En Xem:

    Wauw.... Wat moet dit ongelooflijk bijzonder en indrukwekkend zijn geweest.
    Ik blijf het nog steeds zo jammer vinden dat wij niet naar het kindertehuis mochten. De foto van yang bij zijn vindplaats is zo bijzonder.. Kippenvel.
    Wat zal er allemaal door dijn koppie gaan?
    Mooi dat wij jullie mogen volgen op deze bijzondere reis. Xxxx van ons

  • 30 April 2019 - 09:39

    Anja:

    Wat ben ik onder de indruk van jullie verhalen. Wat mooi Yang, dat jij jouw vindplaats voor jezelf wilt houden. Het is ook echt van jou. En als je het later met iemand anders wilt delen, dan kan dat altijd. Wat maken jullie samen veel mee zeg. Ik heb al jullie verhalen gelezen, maar dit reisverslag vond ik toch echt heel speciaal, vandaar ook hier een berichtje van mij, buiten de appjes naar mama. Ik vind het ook echt heel stoer, Bianca, dat je dit zo samen met Yang doet, in een groot en toch voor ons ook wel ander land. Petje af hoor. Geniet samen nog van die mooie laatste dagen en koester de herinneringen die je hier samen hebt opgedaan, want het is een heel bijzondere, mooie reis die jullie samen hebben beleefd. Tot gauw!!! Dikke kus van mij!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

Actief sinds 16 Juli 2018
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 6127

Voorgaande reizen:

17 April 2019 - 04 Mei 2019

Yang gaat naar China

Landen bezocht: