Op weg naar Yangquan - Reisverslag uit Yanquan, China van Bianca Taalman - WaarBenJij.nu Op weg naar Yangquan - Reisverslag uit Yanquan, China van Bianca Taalman - WaarBenJij.nu

Op weg naar Yangquan

Door: Yang en Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

22 April 2019 | China, Yanquan

Gisterenavond lagen we bijna te slapen, toen we werden opgeschrikt door de hoteltelefoon.
Het was onze gids die ons naar het station zou brengen en de juiste tijd nog even wilde geven.
Toen toch maar snel weer proberen te gaan slapen.
Nadat we vanmorgen hadden ontbeten, de laatste dingetjes nog in de koffers gestopt en hup… naar beneden.
Daar moesten we nog even uitchecken en niet veel later kwam onze gids eraan.
Op weg naar het treinstation wat zo’n half uurtje duurde, moesten we vaak wachten en werden we zelfs aangehouden door de politie.
Onze gids legde ons uit dat het niets gek was, maar dat ze controleerde of ze met juiste licentie reden.
Ik dacht bij mijzelf, wat maakt het mij uit, als wij maar bij het station gaan komen.
Dit kwam helemaal goed.
Wat een immens groot gebouw is dat.
We moesten nogal wat roltrappen op, en dat met 4 koffers, maar ook dat kwam goed.
Na de tassen/koffercontrole, konden we door naar de wachtruimte.
De gids legde heel goed uit in welke rij wij later moesten gaan staan, want we konden pas om 9.58 uur inchecken en naar het platform.
Toen de poortjes opengingen moesten we op zoek naar onze coupé, want het is niet hetzelfde als in Nederland.
Hier koop je van tevoren tickets en heb je aangewezen plaatsen in een aangewezen coupé.
En ws dachten ze, laten we die Hollanders maar eens lekker lopen, want we moesten eerst met z’n tweetjes en 4 koffers een roltrap af, dus dat was al een hele uitdaging.
Daarna kwamen we op het platform en moesten we helemaal naar het einde van de trein, want we zaten in coupé 16.
Maar ook voor die uitdaging zijn we geslaagd.
De treinreis duurde maar 2 uurtjes en toen kwamen we aan in Yangquanbei.
Onderaan de trap stond onze gids al te wachten met een bord met onze naam.
Voordat we de auto ingingen moesten we nog even een sanitaire stop.
En ook hier waren het alleen maar gaten in de grond. Dus ook mijn squatoefening heb ik voor vandaag weer gehad.
Er heerst hier best veel smog, en dat voelden we gelijk aan onze huid.
Voor we echt in Yangquan city waren, moesten we een uurtje rijden.
Yangquan is een berggebied, maar dat hadden we in de trein al gezien.
Ondertussen vertelde Grace, onze gids, dat we morgenochtend vroeg klaar moeten staan (7.40 uur, en dan moeten we gegeten en uitgecheckt zijn), want we mogen eerst naar het ziekenhuis waar Yang destijds geopereerd is.
Daar krijgen we een gesprekje met de arts die Yang toen geopereerd heeft aan zijn schisis.
Dit was voor ons best een verrassing, want daar hadden we verder niets van vernomen.
Daarna gaan we naar het kindertehuis.
Dus dat wordt vandaag maar (weer) vroeg naar bed.
We verblijven in een heel mooi hotel, midden in het centrum van Yangquan.
Na aankomst zijn we met Grace een hapje gaan eten bij de mac.
En daarna zijn we naar de Walmart geweest met z’n drietjes.
Was super gezellig. Grace moest haar tas in een kluisje leggen, maar toen we afgerekend hadden, konden we de kluisjes nergens meer vinden.
De Walmart ligt in een groot overdekt winkelcentrum, dus dat was even zoeken.
Maar uiteindelijk hebben we de (juiste)kluisjes gevonden.
Daarna weer terug gelopen naar het hotel.
Ik merk wel dat hier weinig tot geen westerse mensen komen, want ik wordt door bijna alle Chinezen aangestaard.
Tja, het is ook wat als je ineens tussen al die donkere koppies zo’n wit hoofd ziet.
Zo meteen gaan we alle kadootjes die we voor het tehuis gekocht hebben in tasjes doen, en dan nog even wat eten.
Daarna maar snel onder de wol, want morgen wordt een pittig dagje.

Vandaag gingen we in de trein en we zaten in coupe 16 en dat was helemaal als laatste.
De chauffeur was weg, dus moesten mama en ik allebei een grote koffer en een kleine koffer rijden.
En toen zaten we in de trein en mama had haar oogjes dicht en ik zat uit het raam te kijken.
Daarna kwamen we in Yangquan en wat was dat een gedoe om die de koffers te sjouwen.
En toen waren we op de roltrap en zag ik een bordje en daar stond op familie taalman.
We zijn toen naar haar toe gelopen en moesten we naar de wc en toen moest ik in een putje plassen.
Daarna gingen we naar de auto en toen moesten we een uur rijden. Toen waren we in het hotel Haoyuan International hotel.
We gingen naar de Mac en toen gingen we naar de Wallmart.
Daar hadden we zakdoekjes gekocht.
Daarna gingen we naar het hotel en toen hadden we alles gezien.
Op de kamer ging ik even op mijn tablet .
(geschreven door yang)

• 22 April 2019 - 10:06

Claudia:

Wat een mooie reis maken jullie toch. En heel bijzonder dat jullie de arts mogen spreken die de eerste operatie heeft gedaan bij Yang. Wat gaan landen toch anders om met adoptie kinderen. Bulgarije is nog steeds heel erg gesloten qua informatie enz.

Heel veel succes morgen

groetjes Claudia

• 22 April 2019 - 11:25

Yvonne:

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Op naar morgen, dat wordt vast een bijzondere dag! Slaap lekker voor zo/nu.

Liefs van Yvonne & de kloostermannen

• 22 April 2019 - 11:39

Ingrid:

Zo dat was een hele onderneming de reis met de trein. Ik ben blij dat het allemaal goed verlopen is hoor.
    Inderdaad wat een smog zeg
    Jullie hadden wel een mooie trein zeg, heel anders als de treinen hier.
    Ik herken het wel als je met de trein naar Frankrijk gaat heb je ook gereserveerde stoelen in speciale coupés. Gelukkig staat op de grond dan wel waar die coupé ongeveer is dan kun je daar alvast bij gaan staan hihi.
    Fijn dat Yang goed met de koffers kan rijden en op ze letten, een ideale hulp.
    Heel veel succes morgen hoor.
    Groetjes Ton & Ingrid

• 22 April 2019 - 12:53

Rene Karen En Xem:

Wauw wat een onderneming. Spannend hoor. En Yang zo te zien heb jij heel goed op de koffers gelet. Wat zal het morgen een bijzondere dag worden voor jullie. Leuk om de foto's van jullie reis te zien. Xxx

• 22 April 2019 - 15:20

Klara:

Wow, wat een gesjouw geweest voor jullie, maar het is gelukt!! En zo fijn om zo al jullie belevenissen te lezen. Op naar morgen en dat zal een hwle mooie bijzondere dag worden! Geniet ervan

• 22 April 2019 - 16:39

Inge :

Wat een reis weer. Leuk om zo met de trein door China te reizen! We zijn heel benieuwd hoe morgen zal zijn.....nog een paar uurtjes voor jullie! We teren heel graag mee op jullie beelden. Twan kijkt er naar uit! Jullie maken vast veel foto's en filmpjes. En nog een ontmoeting met de arts. Bijzonder hoor!
    Mocht Yang nog een keer willen skypen met Twan dan moeten jullie maar een seintje geven.

• 23 April 2019 - 08:20

Marina:

Hi wat een mooi verslag weer alsof we er bij zijn. Wat een indrukken voor jullie en fijne verrassingen er nog bij. Hoop goede ontmoetingen nog.....blijf genieten en opslaan ;!

• 23 April 2019 - 13:47

Majella:

Hoi, hoi. Wat een avonturen. Ik vroeg mij af, is die Walmart een hele grote winkel? Of valt het mee? En de smog, slaat dat niet op jullie longen? Wat leuk dat jullie ook de arts spreken die Yang geopereerd heeft. Best bijzonder. Nog heel veel plezier. Ik lees jullie verslag ook met veel plezier...